
 

 Introduction

This collection of investigative reporting should sharpen debate over South 
AfricaÕs journalism and the role it is playing in this new democracy.

Our journalism has been lambasted from all sides since the country was 
liberated from apartheid in 1994. Critics from  the left and the right, and 
journalists themselves, have lamented a lack of accuracy, balance, diversity, 
independence and ethics in our news media, and more generally a failure 
to deliver on the promise of media freedom enshrined in our Constitution.

In February this year, two of the countryÕs most respected editors spoke 
at a colloquium on the State of Our Journalism, hosted by Wits Journalism. 
Ferial Haffajee, until recently editor of the Mail & Guardian and now at 
City Press, said: 

ÒI think in South Africa we confuse [journalism and public relations], 
which is why journalists can be a PR one day and a journalist the next, and 
we ßip-ßop so easily between these two worlds. I think all of travelling, 
motoring, lifestyle and entertainment journalism today is very seriously 
embedded. Those kinds of journalism take up many more column inches 
than do political journalism and developmental journalism.

ÒI have many friends in public relations who measure how many times we 
use their releases, lock, stock and barrel, to use their words. That is, in turn, 
how they are measured, how they are paid and how they get their bonuses.

ix 

�7�U�R�X�E�O�H�P�D�N�H�U�V�B�L�Q�V�L�G�H���L�Q�G�G�������� �������������������������������������3�0



 

“And you’ll understand that we have basically become slaves to the  
PR machine because their effectiveness rate is extremely high and all you 
need to do is ask PRISA, the PR association, about just how effective it is.

“So every week in my paper I am used to scribbling ‘this is PR bullshit’ 
across many pages that describe cars costing well over one million rand as 
‘affordable sedans’ – this in a country where most people earn about R850 
a month.

“The seductive world of free trips, of expensive hotels, of champagne 
and bling has enticed an entire generation of young journalists who have 
become mere appendages of PR …

“Read the social columns and the lifestyle pages – on the whole our 
journalists write without the cynicism, without a tongue-in-cheek quality, 
without the recognition that these are worlds so far removed from the daily 
reality to be quite ridiculous. It’s all ‘gosh, gosh, gosh’ embeddedness.”i

And Tim du Plessis, who moved recently from the editorship of Rapport, 
the country’s biggest Afrikaans voice, to Beeld, the prestigious daily, told 
this story:

“I don’t know if many of you remember the famous reference: ‘a generally 
corrupt relationship existed between Schabir Shaik and Mr Jacob Zuma’? 
For a full 18 months, that was never checked. It was reported in editorials, 
in various articles. They said it was found in Schabir Shaik’s corruption 
trial that a ‘generally corrupt relationship’ existed between him and  
Jacob Zuma.

“And then after 18 months of this story doing the rounds, and even being 
mentioned in the Appeal Court, the judge wrote a letter to Business Day and 
said: ‘I noticed that you used the phrase “a generally corrupt relationship 
existed between Shaik and Zuma”. I just wish to point out’ – and I’m 
paraphrasing – ‘just wish to point out that I never said those words, they are 
not in the judgment.’

“Then someone went through the judgment – a very long judgment – 
and they found it wasn’t there. Nobody had bothered to check.

“Now that has nothing to do with media bosses squeezing newsrooms 
and forcing editors to lay off people. That’s simply an example of lazy 
journalism.”ii

The criticism of our media has taken various forms. Some argue there 
has not been enough transformation from the pre-1994 racial structures 
inherited from apartheid, while others say the pressure for fast change has 

x    Troublemakers



 

come at a great cost in skills and experience. Few would take issue with the 
problem set out by the soon-to-be president, Nelson Mandela, in 1994:

“The tragic absence of diversity in the South African media has been a 
matter of grave concern to us over a number of years … South African media 
are still largely dominated by persons drawn almost exclusively from one 
racial group. With the exception of the Sowetan, the senior editorial staffs 
of all South Africa’s daily newspapers are cast from the same racial mould. 
They are white, they are male, they are from a middle-class background, 
they tend to share a very similar life experience. The same holds true for 
the upper echelons of the electronic media, again with a very few recent 
exceptions.”iii

In its “Ready to Govern” document of 1992, a time when it was positioning 
itself for the first democratic elections, the ANC declared its media policy 
in entirely positive tones: South Africa had to move from a closed to an 
open society based on a culture of debate; democracy demanded citizens had 
access to the media and to government information; media diversity had to 
be encouraged; and public media had to be independent.

On coming to power, the ANC made it clear that it viewed media 
transformation as a priority, given that the media needed to reflect the new 
order and also had a key role to play in driving change in the rest of society. 
In the 15 years since then, there have undoubtedly been significant shifts in 
the racial and age representivity of media owners and senior staff iv – though 
less in the gender make-up – and the ANC acknowledged this: 

“The considerable progress made and some significant milestones achieved 
within the communications industry particularly with regard to ownership 
patterns, the licensing of new media at commercial and community levels, 
the increase of black and women journalists, editors and managers, as well as 
the repositioning of the SABC to play a role of being a public broadcaster, 
driven by a public mandate as opposed to a party political role, has to an extent 
introduced a measure of diversity in ownership, with black empowerment 
groups and union funds controlling some of the assets.”v 

But the ANC  has taken up two further lines of argument. The first is 
to suggest that the change has been cosmetic. Black individuals in editorial 
seats have failed to change the old “white liberal” culture of many of these 
newsrooms, and have taken on the same middle-class, middle-of-the-road 
values. The media is still serving narrow financial and political interests 

Introduction   xi 

�7�U�R�X�E�O�H�P�D�N�H�U�V�B�L�Q�V�L�G�H���L�Q�G�G���������� �������������������������������������3�0



xii    Troublemakers

which make it preternaturally hostile to the ANC and its transformation 
project. Journalists, the argument goes, are stuck in a neo-liberal posture of 
hostility to government and fail to grasp the kind of journalism required to 
contribute to a democratic and developmental state. In 2007, an ANC policy 
document said:

ÒThe behaviour of media during the apartheid years left a legacy that 
has not been eradicated nor properly discussed É most of the decision 
makers during these repressive years have continued doing what they were 
doing then. It is therefore not surprising that sections of the media continue 
to act in a manner that resists meaningful transformation of our country. 
Opponents of transformation regard state structures over which they do not 
have any inßuence as a threat to the maintenance of the status quo.Óvi

This crosses the line from criticism of the faults of the media to the 
serious accusation that journalists actively resist transformation and are 
therefore ideological and strategic foes of the government.

Just recently, ANC secretary-general Gwede Mantashe responded to 
a black journalist in a media conference who asked about the singing of 
the liberation song with the lines ÒKill the BoerÓ, by saying: ÒI call that a 
coconut approach, where you have a black face, but your interest is white.Óvii 
This contempt for the media began to show itself in much of the ruling 
partyÕs relations with the media. It became routine to picture the media as 
only interested in making money and driven by greed Ð a difÞcult thing 
for most underpaid, underappreciated and often risk-taking journalists to 
accept.

Ten years into democracy, at a time of national stock-taking, leading ANC 
policy-maker and thinker Joel Netshitenzhe made an important speech to 
editors in which he said our media were good at being critics, but less able 
to deÞne a wider social role. Our newspapers still did not reßect the voices 
of many South Africans: ÒIn its multiplicity of roles as court-jester, actor, 
trouble-stirrer, the nosy and noisy irritant and bearer of bad and (sometimes) 
good news, the South African media has acquitted itself well. As to whether 
the balance among these roles is appropriate; as to the demographics of the 
social actors whose pride and prejudice Þnd voice in our news media, the 
jury is still out.Óviii

This leads us to the second line of argument: ownership is too concentrated, 
access to the media is limited, and commercialism dominates and distorts 



Introduction   xiii  

the mediaÕs social role. This is a substantive critique of the structure of the 
media in a society in which it has traditionally served narrow political and 
Þnancial interests and the power of advertisers is increasingly subsuming any 
wider social and political roles for journalism.

ÒThe ability of the media to collectively represent the broad range of 
views and interests present in society is limited by, among other things, the 
pressure of the market. While all South Africans have the right to freedom of 
expression, the capacity of the vast majority to exercise that right through the 
media is extremely limited É Driven by a need to gain market share in those 
sections of society to whom advertisers are more readily drawn, newspapers 
are under pressure to shape their content to meet a particular commercial 
goal. While editors may profess their independence Ð from both owners and 
advertisers Ð and their commitment Þrst and foremost to comprehensive, 
accurate and fair coverage, there is signiÞcant pressure on newspapers to 
deliver a product that sells, and sells to the right portion of the market.Óix

This situation has a number of effects. It tends to make the media lean 
towards those with wealth, and shuts out those without it, thus exacerbating 
the deep social inequalities which lie at the heart of the countryÕs challenges. 
It is a view, though, which needs to take account of the rise of the tabloids, 
which Ð at least to some extent Ð give voice and coverage to working-class 
South Africans. In the Daily Sun, now by far the countryÕs biggest newspaper 
(at least three times the size of the next-biggest daily), for example, one sees 
images and hears voices that were previously absent from most of our media: 
that of working-class township dwellers battling with the daily challenges of 
inefÞcient bureaucracy, cruel criminals and troublesome tokoloshes. This, 
however, is not the working-class voice envisaged by those in power.

It is also a view Ð a crude political economy of the media Ð which gives 
no agency to journalists within proÞt-making enterprises to act honourably 
or independently, portraying the media as a monolithic, single-minded 
institution. There may arguably be a lack of diversity in the media, and 
a predominance of establishment views, but the crude picture that was 
presented was at odds with reality.

The ANCÕ s policy response to the inequalities in media access has been 
to call for greater funding for the national public broadcaster, the SABC, as 
well as support for community media through a statutory funder, the Media 
Development and Diversity Agency (MDDA). The SABC had led the way 
during the 1990s in a difÞcult transformation from an overwhelmingly white-



xiv    Troublemakers

managed propaganda voice to a diverse public broadcaster pursuing a wide-
ranging social and cultural mandate. But it was dependent on advertising 
for over 80% of its revenue, which limited its capacity to fulfil its public 
mandate and left it permanently schizophrenic, uncertain which master to 
serve: the advertiser or the audience.

The SABC was also – quite naturally, given the fact that it so dominated 
the broadcasting industryx – the subject of constant political pressure and 
repeated threats to its independence. This culminated in the appointment 
of a former government spokesman, Snuki Zikalala, as head of news and 
the “deployment” of an unqualified cadre, Dali Mpofu, as group chief 
executive. In recent years, the SABC’s news had deteriorated to a procession 
of boring ministers making dull, everyday speeches and the organisation had 
gone from healthy profit to major deficit and deep disfunctionality. This was 
a tragic decline for such an important institution. It hobbled what was by a 
long way the biggest and best-resourced news operation on the continent and 
the one best placed to pursue public service journalism free of commercial 
pressures. Government pressure on the rest of the media might have  
been lessened if the public broadcaster was better able to fill its social and 
political role.

The MDDA was set up to give support to community media, both print 
and broadcasting, with money from the state and the private sector, but its 
budget has never been big enough for it to make a major impact. The ANC 
government decried the commercial nature of the news media, promised 
alternatives, but failed to back them adequately. Both the MDDA and the 
SABC highlighted a government tendency to “talk left and walk right”, as 
commentator Jane Duncan put it: they decry the impact of the market on the 
media, yet leave it to the market to sort out.

On the other side of the political spectrum, it is commonly argued that 
the drive for transformation, together with financial pressures, has led to 
shrinking newsrooms, poor working conditions for journalists, a loss of skills 
and experience, and a “juniorisation” of newsroom management. Certainly, 
many of the most experienced and skilled members of news and subs rooms 
fell foul of the push to end the dominance of middle-aged white men, and 
many have retired, emigrated or gone into public relations jobs. Young 
black journalists were sometimes hastily propelled into senior positions, 
with some sinking and some rising to the challenge. Newsrooms as well as 
editorial management became more representative, but age and experience 



Introduction   xv 

levels dropped.
A second wave of departure from newsrooms came with the recruitment 

by government communication departments of some of the best journalism 
talent. In a bid to improve its shaky communications, government was able to 
use a combination of money (they paid relatively well), position (a director of 
communication enjoys perks not available to the average newsroom hack) and 
moral persuasion (ÒCome help us make this democracy workÓ) to raid the 
ranks of the profession for many of its best and brightest. The SA National 
EditorsÕ Forum (Sanef) was one of many bodies to bemoan the impact of the 
revolving door between journalism and government communicators on the 
depletion of newsroom personnel.

This view of deteriorating standards, though, tends to romanticise 
journalism under apartheid and suggest that universally high standards 
were set and maintained in that time. That would, of course, depend on 
oneÕs view of what constitutes high standards. Spelling and grammar may 
have been better, but it is debatable whether coverage was more accurate 
or substantial. The media Ð even the most liberal media Ð were shaped and 
compromised by the experience of apartheid.

While there has been a tense relationship between government and media 
since 1994, no direct action was taken against the media, and indeed tough 
stories were uncovered and many journalists (and cartoonists in particular) 
were sharply outspoken without any fear of arrest, closure or other form of 
the kind of state action which had been common under apartheid. Debate 
was robust. The questions being asked by journalists of government were by 
no means unique to this country, but they came against the torrid background 
of a tense transition to democracy, a media in which many had been tainted 
by apartheid history, the fragility of an uncertain social compact, and a new 
government struggling to make progress under difÞcult circumstances.

A series of news stories that went awry and some controversial ethical 
conduct in the period 2006Ð8 fuelled the debate. One of the most common 
lines of attack was against the indiscriminate use of unnamed sources, 
particularly when this related to internal conßicts in the ruling party and 
among its allies. This criticism came from editors and journalists, as much 
as politicians and other subjects of discomforting media attention. It was 
acknowledged as a problem by Sanef, which published a pocket guide to 
sourcing and attribution.

There were hot-spots of controversy. When the Sunday Times accused 



xvi    Troublemakers

the minister of health, Manto Tshabalala-Msimang, of being a kleptomaniac 
and drunkard while recovering from a liver transplant, there were calls 
from the presidency for government to cease advertising in what is one of 
the country’s biggest newspapers, and the SABC – the country’s biggest 
media institution – withdrew from the NEF. Prolific and relentlessly critical 
cartoonist Zapiro (Jonathan Shapiro), whose work appears in a number of 
newspapers, drew considerable ire, particularly for a series that accused 
then-aspirant president Jacob Zuma not just of raping women, but also of 
raping justice. Zapiro’s relentless depiction of Zuma with a shower always 
hovering above his head, reminding everyone of his witness-box faux pas 
when he said he showered after sex to avoid HIV, has led to considerable 
pressure on both him and the newspaper to scrap the shower.

The media faced a torrent of abuse during the pre-presidential 
courtroom battles of Zuma, when he was accused in separate cases of rape 
and corruption. Journalists were charged with subjecting him to trial by 
media, and the incident, quoted above, in which newspapers for months 
quoted a judge wrongly on the case, was frequently cited as an example of 
bias and prejudice overshadowing journalistic judgment. Certainly, much 
of the media was hostile to Zuma, reflecting a middle-class angst around 
the traditionalism and populism he represented, and editors were slow in 
realising how much mass support he commanded.

Things were not helped by some serious factual and ethical lapses by the 
media. Business Day ran a front-page story about the president’s controversial 
role in an ANC meeting, though it turned out he had never been present. 
An extraordinary top-of-front-page apology ensued. Sunday Times reporter 
Ranjeni Munusamy could not accept when the editor declined to run a story 
saying that the prosecutor pursuing Zuma and his friends for corruption had 
been suspected of being an apartheid-era spy. She gave the story to a rival 
newspaper, was fired, and went on to join Zuma’s presidential campaign. 
(The spying allegations were subjected to a formal state inquiry and could 
not be sustained.) Another editor, Vusi Mona, breached the rules of an off-
the-record briefing because he felt it was being abused by the authorities to 
tarnish Zuma. Mona was later fired for a conflict of interest over a public 
relations firm he was running on the side, while editing the paper. He too 
went on to work for Zuma’s government.

And in 2008, the Sunday Times ran a serious of sensational stories of 
dubious provenance. These ranged from the claim that President Mbeki had 



Introduction   xvii 

himself taken some arms deal bribery money (it turned out the source for 
the information was dead and there was nothing else to back it up) to a 
report that the giant state transport company, Transnet, had Òsold our seaÓ, 
giving rights to a large part of Cape TownÕs most valuable asset to a foreign 
investor. The story was vastly exaggerated and included a front-page map 
which was shocking, particularly for Capetonians fond of their coastline, but 
had little resemblance to reality.

The situation was complicated by the new governmentÕs poor handling 
of communications and a keen sensitivity to criticism. The ANC, for many 
years the darling of the global anti-apartheid campaign, was taken aback 
at being in government and facing a media that was sharply critical, and 
even hostile. ÒWe brought liberation, and we brought a constitution which 
protected media freedom and promoted access to information, and now you 
turn on us and treat us like the previous government,Ó was what they said 
in private. Of course, those in the media, particularly those who had been in 
the anti-apartheid media, saw it differently. Liberation and media freedom 
were not something the ANC had ÒdeliveredÓ; they had come through 
hard-fought battles, including from sections of the media and some brave 
journalists. These individuals were not about to give up their hard-fought 
independence or right to criticise.

Poor communications from the new government led to constant 
frustration on its part that its message was not getting through to the 
public. The government felt that its voice was being drowned out by a 
constituency with access to the media who were nervous, suspicious of the 
new government and often outright cynical. As a result, it felt its successes 
were not being recognised and progress not sufÞciently welcomed. Some 
of this was justiÞed, but much of it was the result of poor handling of the 
media, and an unrealistic expectation of what the media might achieve.

In fact, by 2007 much of what the media had been saying about 
governmentÕs failure to deliver was being used as the reason to oust Mbeki 
from the presidency. What the media had been criticised for Ð its scepticism 
about governmentÕs effectiveness in dealing with social services Ð was 
now coming from within the ruling alliance itself. The ruling party ran its 
election campaign in 2008 based on the acceptance that it had fallen short 
of delivering on its promises,xi conveniently forgetting that it had lambasted 
the media for saying this for some years.

Nevertheless, dissatisfaction with coverage led to calls in the ruling party 

�7�U�R�X�E�O�H�P�D�N�H�U�V�B�L�Q�V�L�G�H���L�Q�G�G���������� �������������������������������������3�0



xviii    Troublemakers

for the establishment of a statutory Media Appeals Tribunal. The ANC‘s 
Polokwane conference, seen as a landmark gathering for the ruling party 
and one where Zuma was anointed leader and future president, called for 
the investigation of such a measure, arguing that the existing self-regulatory 
bodies, such as the Press Council and Ombudsman, were inadequate to deal 
with the problem.

The conference resolution charged that “some fractions of the media 
continue to adopt an anti-transformation, anti-ANC stance”. This was 
much more than a critique of media inadequacy or faults, as it identified 
what was seen as a hostile ideological onslaught by the ANC’s enemies:

“The ANC is faced with a major ideological offensive, largely driven by the 
opposition and fractions in the mainstream media, whose key objective is the 
promotion of market fundamentalism, control of the media and the images 
it creates of a new democratic dispensation in order to retain old apartheid 
economic and social relations.

“This offensive against our movement, in its content and form, is part of 
a global offensive against progressive values and ideas.”xii

A constant charge against the media was that journalists were using 
their rights to trample on the rights of others, notably the right to privacy 
and dignity. “The ANC notes”, read the Polokwane resolution, “that in 
many instances the media in pursuit of the application of this freedom of 
expression principle, conducts itself to the detriment of the constitutional 
rights of others.”

The call was for the media to play a more positive role in the developmental 
economy: “The ANC is of the view that the media needs to contribute 
towards the building of a new society and be accountable for its actions.”

The print media responded by strengthening self-regulation.xiii  The 
office of the Ombudsman was beefed up with the appointment of a senior 
and respected journalist, Joe Thloloe, and the Press Council was resuscitated. 
Strong calls were made for a new sense of ethics in the profession.

For some two years, the ANC did not take any action to implement 
the resolution and the organisation’s communication staff privately gave 
assurances that the tribunal would never happen. That changed in 2010. 
First there was an increase in anti-media rhetoric. There followed a wave 
of proposed new legislation which sought to chip away at the free flow of 
information and threatened the independence of public and community 

�7�U�R�X�E�O�H�P�D�N�H�U�V�B�L�Q�V�L�G�H���L�Q�G�G���������� �������������������������������������3�0



Introduction   xix 

media. A pornography Bill required newspapers to go through pre-
publication vetting for material involving minors and sex. It was only after 
much lobbying, that it was agreed that publications accepting the authority 
of the Press Council would be exempt. But those that did not are still subject 
to this form of prior censorship.

A draft new Public Broadcasting Bill gave the minister direct powers 
of intervention in the SABC and proposed to tie local community stations 
to municipal authorities; a Bill on the broadcasting regulator likewise gave 
the minister direct powers to force them to act on his will; a Protection of 
Information Bill massively widened the capacity of all sorts of government 
and parastatal ofÞcials to classify documents as secret even if they ÒmayÓ 
threaten the national interest Ð a scope so wide that it begged abuse.

Most signiÞcantly, there was a new push for the Media Appeals Tribunal. 
A policy document was tabled on this matter and leaders of the ruling 
alliance Ð notably from the SA Communist Party Ð suddenly spoke out in 
its favour.  A host of motivations were given Ð such as the shoddiness of the 
media, its reluctance to correct errors and the weakness of the existing self-
regulatory Ombudsman system Ð but it was no coincidence that those calling 
for it were almost all the subject of recent embarrassing exposŽs in the press. 
For example, SACP general secretary and minister of higher education 
and training, Blade Nzimande, was shown to have spent lavish amounts 
of taxpayersÕ money in a stay at Cape TownÕs ultra-posh Mount Nelson 
Hotel because his ofÞcial home was not ready for him. A week after this 
was splashed in the papers, he called for the Media Appeals Tribunal.  ANC 
Youth League leader, Julius Malema, who had been tied in media reports to 
a string of  dubious state tenders, backed the tribunal, saying that ÒThese 
people [journalists] É think [they] are untouchable and they can write 
about anything they like and about anybody anyhowÓ. Those who engage 
in unethical activities, Òmust be locked up,Ó he said.xiv  Both Nzimande and 
Malema made clear their view that the media was an ideological enemy.  
Nzimande described the press as ÒbourgeoisÓ and Òour only oppositionÓ 
and Malema said the press was Òdangerous to the revolutionÓ.

Also repeatedly cited was an admission by former journalist Ashley Smith 
that the then-premier of the Western Cape, the ANCÕs Ebrahim Rasool, 
had paid him to help him Þght political rivals. The ANC condemned this 
Òbrown envelope journalismÓ and said it strengthened the call for a statutory 
tribunal. It was a strange case to pick as the case had been exposed by the 



xx    Troublemakers

newspaper itself after a lengthy investigation, seemingly strengthening the 
argument for self-regulation, while the ANC had appointed Rasool to the 
prestigious position of Ambassador to Washington.

The ANC’s discussion document on Media Diversity and Ownershipxv, 
which sets out the case for a tribunal, reflects an ideologically conflicted ANC. 
While it argues that journalists cannot be neutral, it complains that they are 
not. While it argues that journalists must be free and independent, it says 
they must be accountable to state structures. While it supports freedom of 
expression, it proscribes that “in our National Democratic Revolution, the 
media should contribute to the transformation of our country, [including] 
building social cohesion and promoting values of a caring society”. 

It describes the ANC’s values as the “developmental state, collective 
rights, values of caring and sharing community, solidarity, ubuntu, non-
sexism, [and] working together” and the mainstream media’s as “neo-
liberalism, a weak and passive state, and overemphasis on individual rights, 
market fundamentalism, etc”. These descriptions of both parties are 
caricatures which bear little relationship to reality, but they do set up the 
ANC and the media as ideological foes on either side of the nation’s political 
battlefield.

When journalists met to discuss how to oppose the tribunal in August 
2010, police raided offices in the same building and arrested a journalist, 
Mzilikazi wa Afrika. While they said the arrest had nothing to do with his 
journalism, it was hard to ignore the fact that the journalist’s name had been 
on a story that very week alleging massive wasteful expenditure by the Police 
Commissioner. Police presented no warrant, took all his computers and 
notebooks, held him without bail for two days, including waking him at 2am 
for interrogation, before charging him in court with fraud.

Temperatures rose considerably.

�M���M���M

The future of journalism and particularly of costly in-depth investigations is 
being debated around the world as newspapers decline in the Western world. 
As Charles Lewis put it in 2006:

“In recent years nearly all of our media corporations have been actually 
reducing their commitment to journalism, reducing their editorial budgets, 
early ‘retiring’ thousands of reporters and editors from their newsrooms, 
in order to keep their annual profit margins high and their investors happy, 



Introduction   xxi 

harvesting their investments from a ÔmatureÕ industry. The net result of 
this hollowing out process: There are fewer people today to report, write 
and edit original news stories about our inÞnitely more complex, dynamic 
world.Óxvi It was clear that the old model of advertising-driven media that 
paid for reporting was in collapse, and it is unclear what new model for 
funding the business of journalism will emerge within new media. In 
Europe, governments in Italy and France were keeping newspapers aßoat 
at considerable cost;xvii in the US and the UK charitable foundations were 
trying to step into the breach to support the cost of good reporting.xviii

South Africa, like other developing countries, still had a growing 
newspaper environment, but the impact of new media was on the horizon, 
kept at bay only by the slowness of the government in introducing cheap 
broadband. And the growth was uneven: the older, traditional newspapers 
were at best stagnant, and it was the new tabloids that accounted for what 
growth there was.

The 2008Ð9 economic recession added to the burden. The downturn in 
advertising Ð as much as 25 per cent Ð had brought editorial cutbacks, a 
shrinking of the news space in papers, and the consolidation of newsrooms 
within the large groups. Media24 brought all the newsrooms of its Þve 
Afrikaans papers under centralised organisation, retrenching a number of 
older, and more senior, journalists. This, they said, was because the younger 
ones were more at ease with the transition to new media, but it was no 
coincidence that it was the more experienced and more expensive individuals 
who went. They also said it would allow them, for example, to hire a central 
team of investigative reporters to service the whole group, rather than  
the smaller and isolated initiatives which had come from some of the 
newsrooms. Indeed, they hired one of the countryÕs most respected 
newshounds, Jacques Pauw, and they gave him a large budget to run 
investigations for their various publications.

Independent News and Media, which had already pared its stafÞng 
down well below what had been considered the minimum, created one 
national production room to replace all the localised subs rooms across the 
country. Specialised staff were increasingly shared across the group. Again, 
they initiated for the Þrst time a group-wide investigations unit, led by 
controversial former police investigator Ivor Powell. 

Avusa, a third large newspaper publisher, began to talk in 2010 of Òcentres 
of excellenceÓ, a polite way of introducing centralisation and consolidation. 



xxii    Troublemakers

But a new investigative team was being re-formed at the Sunday Times. At 
the Mail & Guardian, their long-standing team of hot-shot investigators, 
led by Stefaans Brummer and Sam Sole, was hived off into a stand-alone 
unit with outside funding.

Paradoxically, newsrooms may have been shrinking but investment in 
investigations was increasing, at least in our newspapers. This may have been 
because editors saw the need to continue investing in unique content to hold 
on to readers. It was contrary to international patterns, where investigations 
were usually the Þrst to suffer cutbacks.

�M���M���M

It was against this background that the judges sat down to consider entries 
for the 2009 Taco Kuiper Award for Investigative Journalism in early 2010. 
And we were very surprised by what confronted us.

Not only were there more entries than ever before, but the quality and  
range were like nothing we had seen in the previous three years of the 
competition. There were 44 entries from 16 outlets, including print, 
television, radio and online. This was more than three times the previous 
level of entry. For the Þrst time entries came from SABC (the national 
broadcaster), Radio 702 (a private talk station), Politicsweb (a website), 
Sake24 (the business section of the Afrikaans dailies), Business Times 
(business section of the Sunday Times) and a small-town community paper 
called the Highlands Herald. This was apart from the regular entrants: Mail 
& Guardian, Daily Dispatch, Beeld/Die Burger Ð all previous winners Ð as 
well as the Sunday Times, Noseweek, Carte Blanche, and others.

A short-listing panel had been asked to reduce the Þnal list to a maximum 
of six, only the serious contenders. After long hours of debate, they came 
back with 10 and said they could take it no lower. They were uncomfortable 
even doing that. When we looked through this pile, we had to reluctantly 
agree. The top 20 entries were all good, the top 10 were all excellent Ð and 
they were certainly all contenders for the top prize.

When the judges met, it took a long time to get a Òshort short-listÓ of 
Þve entries. They all agreed that the difference between any of the top 10 
was fractional. To get down to just two took more time, and then to choose 
between the winner and runner-up was excruciating. There could be no 
better testimony to the excellence of entries.

The judges made the obvious point that this was Òthe best evidence 



Introduction   xxiii 

that pockets of journalistic excellence exist all over the country” and this 
reflected very positively on the state of our democracy. Justice Malala, former 
editor and one of the judges, put it this way: “I feel very positive about the 
future of South Africa after reading and watching these entries. Certainly, 
our democracy is vibrant and our media is even more so. If this country 
continues to produce this quantity and volume of investigative work, the 
politicians and shady businesspeople are in trouble.”

Another judge, Charlayne Hunter-Gault said: “This year’s submissions 
were so outstanding, we had to work harder and longer to choose a winner.  
But that’s fine with me, because gratifyingly, it speaks to the journalists  
of South Africa taking seriously their roles as the guardians of their 
country’s promise.”

There were a number of other things that stood out. Entries did not just 
deal with the political and the usual flow of exposés of the corruption of 
officialdom, but also focused on white-collar crime, environmental issues 
and the socio-economic environment. It was clear that the scope and range 
of hard-nosed reporting were spreading.

The domination of print as the primary medium of investigative reporting 
was being challenged. There were a number of interesting television entries 
and one which had been published only on the Internet. The only medium 
that was under-represented was radio. Radio 702 and Eyewitness News each 
put in one entry, and there was not a single one from the national public 
broadcaster, which dominates radio. It was a sign of the emerging power of 
the internet and the sad state of most of our radio journalism.

The judges noted that there was markedly better quality of presentation 
and editing in the print entries. “In previous years, we have had cause to 
bemoan the fact that some promising entries were harmed by shoddy editing 
and design, negatively affecting their readability. Not so this year.”

Entries came from young and old, showing a good mix of experience as 
well as new enthusiasm and energy. Did this signal that the industry trend of 
losing older, more skilled journalists was at least slowing down? It certainly 
gave hope that fresh talent was coming in.

One had to ask why there had been such a boom in competition entries. 
Why were all the predictions of the demise of investigative reporting 
so off the mark? What accounted for such richness in in-depth, probing  
stories, most notably at a time when the media seemed to be under such  
political and financial pressure? There could not be many countries in the  



xxiv    Troublemakers

world that, within one year, could produce such a range and quality of  
investigative reporting.

Maybe the news media were settling down after the turmoil of the first 
years of transition? Could it be that journalists were finding their feet again 
and newspapers their voice? Was it possible that newspapers, having gone 
through something of a transformation, were regaining the confidence to 
take on authority and the skill to make their stories stick? Might it reflect 
the rise of a new generation of journalists whose formative years were in 
the post-apartheid period, with less historical baggage and less emotional 
commitment to the liberation movement?

Part of the reason might be that the Taco Kuiper competition had 
been running for four years, with a very generous cash prize, and was now 
establishing itself among journalists. The prize was created after the death 
of Kuiper, a financial publisher, who left a good deal of his considerable 
estate to The Valley Trust with the instruction that they should promote 
investigative reporting. Kuiper was a Dutch immigrant who had fallen 
in love with this country and made his fortune here, but was troubled in 
particular by white-collar crime and the need to keep a watch on it. The 
Trust, in partnership with Wits Journalism, started the award, a system 
of grants to support reporters doing investigative work, a Taco Kuiper 
Chair in Investigative Journalism at Wits University and the Wits Justice  
Project, which uses students as interns to investigate injustices in our legal 
and court systems.

The award certainly drew attention because it offered by far the biggest 
cash prize in the country (R200 000 for a winner and R100 000 for a runner-
up), and also because it enjoyed long-term sustainability without the burden 
and unpredictability of commercial sponsorship.

Journalists would also have seen that the Afrikaans newspapers, which 
won the prize in its first year, were carving out a new position for themselves 
in the journalistic landscape, and tough investigative reporting was a key  
part in this. The second winner, the Daily Dispatch, used hard-hitting 
exposés to reach beyond their small footprint and make a national impact. 
And the Mail & Guardian had sustained itself against the odds by being a 
cheeky muckraker. 

One thing became clear: it is not the wealthiest and best-resourced 
papers that lead the way in investigations. It seldom is. In South Africa’s 
media history, it has usually been the smaller, under-resourced, often loss-

�7�U�R�X�E�O�H�P�D�N�H�U�V�B�L�Q�V�L�G�H���L�Q�G�G���������� �������������������������������������3�0



Introduction   xxv 

making papers which put their energies into breaking investigative stories: 
the Guardian of the 1950s (on labour conditions), Drum magazine in the 
1950s (on prison and labour conditions), the Rand Daily Mail in the 1960s 
and 1970s (prison conditions), the Sunday Express in the 1970s (Info 
Scandal), the Vrye Weekblad (death squads) and Weekly Mail (Inkathagate) 
in the 1990s, and the Daily Dispatch in the 1970s and now. The large and 
prosperous institutions – such as the SABC, the biggest newsroom in 
Africa by a long way – shied away from such troublesome stories. It is no 
coincidence. Smaller, more marginal papers wanted to make a mark and bold 
exposés were a way to do this. They are often best placed to take the risks, 
having less to lose. Larger and wealthier papers tended to be more cautious 
and middle-of-the-road, not least of all because they think investigations 
often made advertisers nervous.

Two community papers deserve special mention: a one-man Barberton 
operation, called the Umjindi Guardian (now renamed the Guardian), run by 
the indomitable Bheki Mashile, received special mention at the 2008 awards. 
And the Highlands Herald was spotlighted in 2009.

There are exceptions to this pattern. The Sunday Times – perhaps 
the most lucrative paper of all in this country – has had great episodes of 
investigative reporting. But it occurred only at distinct times, under certain 
editors – notably Joel Mervis in the 1970s and Mondli Makhanya more 
recently – who made their names on their courage and outspokenness.

One factor in the emergence of such impactful journalism in recent years 
was the divisions in the ruling party. It is when those in power are fighting 
among themselves that leaks tend to happen. Those fighting for political 
advantage throw mud at each other, and sometimes the media is the best 
catapult. Battles over state power and resources are reflected in the media, 
not necessarily as a result of the hard slog of investigation but often through 
timely and well-placed leaks. At times like this, a liberation movement in 
power loses its sheen and its moral authority – opening the way for more 
aggressive reporting.

Leaks designed to serve internal party political battles brought some 
criticism of journalists for allowing themselves to be used as fodder in such 
battles, serving one side rather than reporting from the sidelines. Leaks are 
almost always intended to serve the purpose of the source and there have 
certainly been instances where journalists have betrayed the bigger story by 
allowing themselves to be courted by one side, in exchange for leaks and 



xxvi    Troublemakers

leads. Using sources, and not having them use you, is a constant balancing 
act for journalists.

Two things happened in South Africa in recent years to feed the flow of 
information. First, doubts began to be aired about “delivery” – the capacity 
of the ANC government to achieve its bold promises. In 2009, the ANC 
campaigned on the basis that delivery of crucial services, like health and 
housing, had faltered and needed greater impetus. President Zuma rose to 
power on the promise of doing better on this front. The media, which had 
been critical about state service delivery and highlighted its failures, had 
been accused of being eager-to-criticise Afro-pessimists. Now this line of 
criticism had legitimacy – even the ruling party was saying it. 

Secondly, there was also a creeping loss of confidence in many of the 
institutions of democracy. In the early years of transition, a number of 
bodies were set up to monitor governance, put a check on state power 
and prevent corruption: the Public Protector, the Human Rights and 
Gender commissions, the Constitutional Court, the Judicial Service 
Commission, Parliament itself, independent regulators in many sectors 
such as broadcasting, energy and banking, the special police force called the 
Scorpions, to name just a few. Great – and perhaps unrealistic – hope was 
placed in these important bodies, as well as resources, and they were seen as 
a crucial check on the power of a massive ruling party with a firm grip on 
power. Many of these bodies were new and energetic and had more promise 
in the early years than a media still burdened by its history and struggling 
with transformation.

That has changed. There has been an operational failure in at least some 
of these bodies, and a number have been compromised by the ANC’s policy 
of “deployment” – systematically placing its loyal cadres, acting under 
its orders, in all the important institutions of government and the private 
sector. The news media have stepped into the breach, perhaps because of 
their greater relative independence. The private sector media may be the one 
pillar of democracy where it is most difficult for the ruling party to deploy 
its cadres and where an independence of spirit has flourished.

Parliament and the prosecuting authorities backed off from probing 
the arms deal shenanigans, but some newspapers stuck with the story. The 
presidency seemed to go soft on corruption, dismantling the Scorpions, and 
shackling the National Prosecuting Authority, but at least some journalists 
were relentless in pursuing tales of corruption. The prison authorities failed 

�7�U�R�X�E�O�H�P�D�N�H�U�V�B�L�Q�V�L�G�H���L�Q�G�G���������� �������������������������������������3�0



Introduction   xxvii 

to act when the presidentÕs friend and convicted fraudster Schabir Shaik 
was shown to be ßouting his parole; but reporters and photographers stuck 
with the story and splashed it over the front pages. When the government 
shunned a Cosatu call for Òlifestyle auditsÓ of political leadership that 
would show who was using their power to enrich themselves, the media did 
it anyway. The Judicial Service Commission faltered in calling to account 
judges who had political clout but ßexible ethics, but the media watched 
their every move.

For all its faults and inadequacies, the private media has become the 
primary institution holding the government and the private sector to account, 
exposing corruption and the abuse of power, and keeping a torch shining 
into the dark areas of our society. Far from being the enemy of democracy 
described by many of its critics, the media in its reluctance to accept 
facile calls for national unity and to insist on the value of its muckraking, 
has become a bulwark against the potential abuse of power by a dominant  
ruling party.

This is largely due to a few individuals in a few of our newsrooms who 
have shown courage and consistency in investigative reporting, and to 
some editors and publishers/owners who have recognised the value Ð both 
journalistic and Þnancial Ð of exposŽ, and backed their reporters. Nelson  
Mandela also recognised their value when he said: ÒA critical independent 
and investigative press is the lifeblood of any democracy. It must be free 
from state interference. It must have the economic strength to stand up to 
bullying by Government ofÞcials. It must be protected so that it can protect 
our rights as citizens.Óxix

This book is a tribute to them and, hopefully, an encouragement to others 
to join them. 

The journalists featured here are our reportorial troublemakers Ð those 
who relentlessly disturb the complacency of people with power and wealth, 
making difÞcult their lives and limiting their opportunities to abuse their 
power and wealth. This book should make clear how valuable it is to have 
troublemakers in our newsrooms and editorial ofÞces, and what an important 
social and political role they can play.

Anton Harber

Johannesburg, August 2010

�7�U�R�X�E�O�H�P�D�N�H�U�V�B�L�Q�V�L�G�H���L�Q�G�G���������� �������������������������������������3�0



xxviii   Endnotes

i  The State of our Journalism: Colloquium at Wits University,  
8 February 2010. Available at www.journalism.co.za.

ii  ibid

iii  Nelson Mandela, Speech to the IPI Congress, Cape Town,  
14 February 1994.

iv  See G. Berger, Publishing for the People: The Alternative Press, 1980–1999.

v  ANC Discussion Document 2002. Available at www.anc.org.za.

vi  ANC Media Policy 2007. Available at www.anc.org.za.

vii  Quoted in Business Day, 9 April 2010, p.11.

viii  Joel Netshitenzhe, Speech to Sanef, Johannesburg, 13 August 2004.

ix  ANC Media Freedom Day Statement, 2005. Available at www.anc.org.za.

x   In 2008, the SABC still enjoyed 53% of all television advertising revenue and 
42% of all radio advertising revenue.

xi  “Working together, we can do more” was their slogan.

xii  ANC, Resolutions of the 52nd National Conference, Polokwane, 16-20 
December 2007. Available from www.anc.org.za.

xiii  Interestingly, this was often the pattern under apartheid: government would 
make threats and the media would respond by tightening their self-regulation, 
leading to a climate of self-censorship.

xiv  Sunday Times 8 August 2010, p10

xv  “Media Transformation, Ownership and Diversity”, an NGC 2010 discussion 
document, available at www.anc.org.za.

xvi  C. Lewis, The Growing Importance of Non-Profit Journalism, 2006.

xvii  France developed an 800 million euro scheme to support subscriptions for 
young people, and Italy ploughed about 700 million euros into newspapers.

xviii  www.editorsweblog.com.

xix  Speech to the international Federation of Newspaper Publishers Conference, 
Prague, 1992, available at  http://www.anc.org.za/show.php?include=docs/
sp/1992/sp0526.html.

�7�U�R�X�E�O�H�P�D�N�H�U�V�B�L�Q�V�L�G�H���L�Q�G�G���������� �������������������������������������3�0


